Kinderen een sterke basis meegeven. Zodat zij richting kunnen geven
aan hun eigen toekomst en daarnaast de wereld mooier willen maken.

Ieder kind wil en kan zichzelf ontwikkelen, maar heeft hierbij drie basisbehoeften. Als eerste wil het kind een goede relatie met de ander hebben en voelen dat het erbij hoort. We werken hieraan met de Kanjertraining en Klasse(n)kracht. Als tweede moet het kind zich competent voelen (‘ik kan het’). Dit wordt bevorderd als er (reële) hoge verwachtingen zijn en er goede hulp en ondersteuning wordt geboden. Dit bereiken we door passend onderwijs te bieden en te werken met groepsplannen. Als derde moet het kind zich autonoom voelen (‘ik kan het zelf’). Dit wordt bevorderd als kinderen dingen zelf mogen beslissen en zelf keuzes mogen maken. Dit bereiken we door te werken met een planbord/weektaak en kinderen keuzevrijheid te geven. Als er aan deze drie basisbehoeften wordt voldaan, dan voelt het kind zich prettig en is het gemotiveerd om te leren.

Vervolgens kan er gewerkt worden aan een goede leerhouding voor een leven-lang-leren. Het leren stopt immers niet als het kind van school komt. De maatschappij blijft in verandering en dat vraagt een lerende houding. Het gaat erom dat je iedere dag een beetje beter wordt. Zo kun je trots zijn op jezelf en jouw ontwikkeling. Hierbij vinden we het belangrijk dat we successen samen vieren en samen trots zijn op behaalde resultaten.