De Mgr. Zwijsenschool werkt opbrengstgericht binnen een leerstofjaarklassensysteem. Onze klassen bestaan uit leerlingen met ongeveer dezelfde leeftijd. We stellen hoge verwachtingen aan onze leerlingen. Goede instructie zijn hierbij van groot belang. We leggen uit in kleine stappen en doorlopen het denkproces hardop. We doen de vaardigheden voor en geven concrete lesdoelen voorafgaand aan de les. Zo maken we leerlingen deelgenoot van het onderwijsproces. Op deze doelen komen we regelmatig terug tijdens en na de les. Elke groep geeft op deze manier les, zodat er sprake is van een doorlopende lijn.
De leerstof wordt binnen de groep centraal aangeboden via de klassikale instructie. Differentiatie kan in de verwerking van de opdrachten plaatsvinden. Ook kunnen we de leerstof aanbieden op drie verschillende niveaus. We werken in principe vanuit één groep: de basisgroep. De hele groep werkt dan ook aan dezelfde doelen: de basisdoelen. De leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, krijgen extra leerstof aangeboden die gekoppeld zijn aan zogenaamde plusdoelen. Aan de andere kant zijn er ook leerlingen die vastlopen op een bepaald onderdeel. Zij krijgen extra aandacht en begeleiding, gekoppeld aan zogenaamde reparatiedoelen. Alle kinderen blijven zo meedoen met de basisgroep, terwijl zij op hun eigen niveau onderwijs krijgen.