In de groepen 1 en 2 wordt er gewerkt met de methode ‘Onderbouwd’. Binnen deze methode wordt er veel geobserveerd om een duidelijk beeld te krijgen in welke ontwikkelingsfase een kind zich bevindt. Door hierbij aan te sluiten in spelaanbod, educatief ontwikkelingsmateriaal en instructie, kan er passend onderwijs worden geboden, waardoor ieder kind zich op eigen wijze optimaal kan ontwikkelen.

Vanaf groep 3 werken we met vaste methodes en binnen de basisvakken (rekenen, spelling, aanvankelijk/technisch lezen en begrijpend lezen) en met de sociaal-emotionele ontwikkeling met groepsplannen. Een groepsplan is een manier van werken, waarbij er binnen ieder vak drie subgroepen zijn: de basis-, hulp- of verrijkingsgroep. Door af te stemmen op de mogelijkheden en ondersteuningsbehoeften van individuele kinderen en deze zoveel mogelijk te clusteren, worden groepen gevormd met dezelfde zorg en/of aanpak. Hierdoor wordt passend onderwijs geboden; samen leren en toch ieder kind op zijn eigen niveau aanspreken.

Basisgroep
De kinderen in deze groep krijgen de reguliere uitleg en lesstof. Als zij klaar zijn met het werk, wordt er gekeken of alles begrepen wordt. Waar nodig wordt extra herhaald en anders wordt er extra verdieping/verbreding aangeboden.

Hulpgroep
Deze kinderen hebben meer instructie nodig in de vorm van een voorinstructie/extra of verlengde instructie. Door de extra herhaling kan de lesstof beter eigen gemaakt worden. Er wordt meer gebruik gemaakt van materiële/visuele ondersteuning, waardoor het leren makkelijker wordt, zelfvertrouwen kan groeien en leren leuker wordt. Door de extra instructies hebben de kinderen minder tijd voor de opdrachten en maken daarom alleen de lesstof die hoort bij de minimum doelen.

Verrijkingsgroep
Deze kinderen hebben minder uitleg nodig, omdat ze de lesstof al (sneller) begrijpen. Zij volgen daarom niet de hele instructie en mogen eerder zelfstandig aan het werk. Zij maken het compact programma (minder herhalingsstof) en krijgen uitleg op  extra verdieping- en verrijkingsstof vanuit de methode. Als de verrijkingsgroep onvoldoende uitdaging biedt, is er nog ‘Levelwerk’. Dit is materiaal dat speciaal ontwikkeld is voor meerbegaafde kinderen. Door het verrijkingswerk en het Levelwerk worden deze kinderen op hun eigen niveau aangesproken en blijven ze gemotiveerd zich volop te ontwikkelen.

Ieder halfjaar worden er nieuwe groepsplannen gemaakt. Hierin staat per kind beschreven wat de onderwijsbehoeften zijn, aandachtspunten zijn en welke ontwikkelingsgroei verwacht mag worden. Op deze wijze wordt er doelgericht en proactief gewerkt om voor ieder kind bij elk vak een optimale leerontwikkeling te krijgen. De Mgr. Zwijsenschool volgt de ontwikkeling van de kinderen vanuit dagelijkse observaties, analyse van methoderesultaten en het halfjaarlijkse Cito Leerlingvolgsysteem. Alles wordt vastgelegd in het kinddossier en uiteraard besproken met ouders.