Trefwoord

Thema 2

Pakken

In het tweede project van Trefwoord werken we van 1-12 okt. rond het thema “Pakken”.

Je pakt een koekje, je pakt je fiets, je pakte een euro voor het winkelkarretje. Pakken is duidt op een heel concrete en fysieke handeling. Het betekent dat je ergens je hand op legt en – even of voor altijd – tot jouw eigendom maakt. Jonge kinderen zijn er de hele dag mee bezig: alles pakken, overal de vingers op leggen: van de spiegel op de badkamer tot de afstandsbediening… overal vingerafdrukken. Die kun je schoonmaken, geen probleem… De hele dag ‘pakken’ we iets. Meestal onbewust, heel onschuldig, niets mee aan de hand.

Totdat… iemand het gevoel krijgt dat iets wordt afgepakt.

De bijbelverhalen bij het thema ‘Pakken’ gaan over koning Achab. Na het verhaal over de wijze koning Salomo, horen de kinderen nu over een heel andere koning. Koning Achab wil de wijngaard van buurman Nabot bij zijn tuin voegen, hoeveel het ook kost. Nabot zegt dat dit niet kan, zelfs niet voor heel veel geld. De eeuwenoude wijngaard van de familie is onverkoopbaar. Nabot bezit de wijngaard niet, maar hij beheert die zo goed als hij kan. De koningin blijft doorzeuren. Zij wil koste wat kost deze wijngaard bij haar tuin voegen. Daarom laat ze Nabot vals beschuldigen en ruimt hem zo uit de weg. Zo wordt van de eeuwenoude wijngaard een koninklijke tuin gemaakt. Het hebreeuwse woord voor hand is ‘jat’. En dat is precies wat Achab hier doet: jatten… afpakken. De profeet Elia maakt koning Achab duidelijk wat hij gedaan heeft.

‘Pakken’ is een thema om vragen te stellen als ‘Wanneer wordt pakken afpakken?’ en ‘Wat is eigenlijk de zin van bezitten?’ en ‘Zijn er dingen die nooit iemands bezit kunnen zijn?’

Door deze vragen met de kinderen te bespreken worden ze zich bewust van de menselijke neiging om zich dingen toe te eigenen. Ze stellen vragen bij de betekenis van bezit en de manier waarop de mens iets tot zijn eigendom maakt.

In de bovenbouw graven ze wat dieper, want het gaat niet alleen om voorwerpen en land die ‘gejat’ kunnen worden. Bij plagiaat kan ook een idee kan gestolen worden. Of bij kwaadspreken raak je je goede naam kwijt. Het recht op privacy word je ontnomen als iemand zomaar foto’s of teksten doorstuurt. En wat te denken van de jeugd die iemand afgepakt wordt als zij of hij op moet groeien in een oorlogssituatie?

“Afblijven!” is de les van de laatste dag bij dit thema: een duidelijke boodschap.